Sprawozdanie z działalności kontrolnej za 2007 rok Wydziału Kontroli KWP Kielce - Kontrole - KWP w Kielcach

Biuletyn Informacji Publicznej

Sprawozdanie z działalności kontrolnej za 2007 rok Wydziału Kontroli KWP Kielce

 

 SPRAWOZDANIE

 

z działalności kontrolnej prowadzonej w 2007 roku przez Wydział Kontroli Komendy Wojewódzkiej Policji w Kielcach.

 

 Liczba przeprowadzonych kontroli w 2007 r.

 W 2007 r. Wydział Kontroli KWP w Kielcach przeprowadził łącznie 44 kontrole w tym

  1. Kontrole problemowe – 27.
  2. Kontrole sprawdzające – 1.
  3. Kontrole doraźne – 14.
  4. Kontrole uproszczone – 2.

 Liczba skontrolowanych podmiotów w 2007 r.

 W toku przeprowadzonych kontroli w 2007 r. Wydział Kontroli KWP w Kielcach skontrolował 79 podmiotów w tym

  1. Kontrole problemowe - 27.
  2. Kontrole sprawdzające – 1.
  3. Kontrole doraźne – 48.
  4. Kontrole uproszczone – 3.

 Kontrole problemowe

 1.      Prawidłowość podnoszenia mnożnika kwoty bazowej służącego do ustalania wysokości miesięcznej stawki uposażenia zasadniczego oraz dodatku służbowego lub funkcyjnego funkcjonariuszom przechodzącym na zaopatrzenie emerytalne, w komórkach organizacyjnych i jednostkach podległych KWP.

 Przedmiotową kontrolę problemową przeprowadzono w okresie od 27.02. 2007 r. do 12.04.2007 r. następujących podmiotach:

           - Wydział Kadr i Szkolenia KWP w Kielcach.

- Komenda Miejska Policji w Kielcach.

 Po przeprowadzonych czynnościach kontrolnych w Komendzie Miejskiej Policji w Kielcach stwierdzono następujące nieprawidłowości:

           -    bezpośredni przełożeni nie sporządzali w wyznaczonym terminie opinii służbowych dla podległych sobie policjantów,

-    brak w aktach osobowych okresowych ocen policjantów, które winny być sporządzane raz do roku.

     Osobami odpowiedzialnymi za powstanie powyższych nieprawidłowości byli bezpośredni przełożeni policjantów oraz pracownicy komórki kadrowej.

W związku z ujawnionymi nieprawidłowościami wniosków dyscyplinarnych nie  formułowano. We wnioskach pokontrolnych zobowiązano naczelnika Wydziału Kadr i Szkolenia KWP w Kielcach do zwiększenia nadzoru zwierzchniego nad komórką kadrową KMP w Kielcach poprzez organizowanie szkoleń i przypominanie o obowiązku sporządzania opinii i ocen oraz przeprowadzania wizytacji w celu niedopuszczania do powstanie nieprawidłowości w zakresie nieterminowego sporządzania opinii służbowych i ocen okresowych. 

 W Wydziale Kadr i Szkolenia KWP w Kielcach w trakcie kontroli nie stwierdzono żadnych nieprawidłowości i uchybień.

 2.      Prawidłowość postępowań administracyjnych w sprawach dotyczących przyznawania i cofania pozwoleń na posiadanie broni palnej ze szczególnym uwzględnieniem osób będących w zainteresowaniu Policji.

 Przedmiotową kontrolę problemową w okresie od 19.03.3007 r. do 26.03.2007 r. objęto:

 -          Wydział Postępowań Administracyjnych  KWP w Kielcach.

 Po przeprowadzonych czynnościach kontrolnych stwierdzono nieprawidłowości polegające na:

 -          niedokonywaniu okresowych weryfikacji uprawnień posiadaczy broni palnej i gazowej w zakresie przekazywania  
                  przez nich aktualnych badań lekarskich i psychologicznych raz na 5 lat zgodnie z dyspozycją art. 15 ust. 4 Ustawy
                  z dnia 21.05.1999 r. o broni i amunicji i niewszczynaniu postępowań administracyjnych w sprawie o cofnięcie
                  pozwolenia na broń w związku z brakiem ww. dokumentów,

-          braku krat w oknach pomieszczenia składnicy akt,

-          zawilgoceniu ściany w części piwnicznej przylegającej bezpośrednio do magazynu broni depozytowej,

-          niezabezpieczeniu drzwi wejściowych do magazynu broni zgodnie z wymogami określonymi w Rozporządzeniu
                  MSWiA z dnia 03.04.2000 r.

             W związku z ujawnionymi uchybieniami nie zostały sformułowane wnioski dyscyplinarne. Naczelnikowi wydziału polecono objęcie nadzorem problematykę okresowych weryfikacji uprawnień posiadaczy broni palnej i gazowej oraz do osiągnięcia założonych progów procentowych weryfikacji broni palnej wynikających z Harmonogramu wykonawczego stanowiącego załącznik do Strategii Wojewódzkiej Policji Świętokrzyskiej na lata 2007 – 2009.

Niewłaściwe zabezpieczenie pomieszczeń zostało usunięte przez Wydział Inwestycji i Remontów KWP w Kielcach.

 

3.      Przyjmowanie, rozpatrywanie i załatwianie skarg.

 

Kontrolę przeprowadzono w okresie od 09.03.2007 r. do 20.12.2007 r. w niżej wymienionych jednostkach organizacyjnych:

 

-         Samodzielny Pododdział Prewencji Policji w Kielcach.

-         Komenda Miejska Policji w Kielcach.

-         Komenda Powiatowa Policji w Opatowie.

-         Komenda Powiatowa Policji w Ostrowcu Św.

-         Komenda Powiatowa Policji w Jędrzejowie.

-         Komenda Powiatowa Policji we Włoszczowie.

-         Komenda Powiatowa Policji w Skarżysku – Kamiennej.

 

Po przeprowadzonych czynnościach kontrolnych stwierdzono, iż w Komendzie Powiatowej Policji w Skarżysku – Kamiennej nie została wyznaczona osoba do pełnienia obowiązków koordynatora skargowego. W wyniku realizacji wniosków pokontrolnych wymóg ten został spełniony.

W trakcie kontroli w KMP w Kielcach ujawniono przypadki przekroczenia ustawowego terminu rozpatrzenia skargi. Jeszcze przed rozpoczęciem kontroli komendant miejski przyjął rozwiązania organizacyjne i dyscyplinujące, które miały na celu wypełnianie wymogów ustawowych w kwestii przestrzegania terminów przy rozpatrywaniu skarg.

W pozostałych jednostkach Policji nie stwierdzono nieprawidłowości.

 

4.      Organizacja służby dzielnicowych w jednostkach Policji.

 

Kontrolę przeprowadzono w okresie od 08.05.2007 r. do 29.06.2007 r. w niżej wymienionych jednostkach Policji:

 

-         Komenda Powiatowa Policji w Busku – Zdroju.

-         Komenda Powiatowa Policji w Staszowie.

-         Komenda Powiatowa Policji w Kazimierzy Wielkiej.

 

W toku wykonywania czynności kontrolnych stwierdzono następujące nieprawidłowości:

w KPP w Staszowie

-         niewłaściwie sprawowany nadzór nad pracą dzielnicowych w zakresie realizacji procedury „Niebieska Karta” przez kierownika Posterunku Policji w Szydłowie,

-         niepodejmowanie działań przez dzielnicowych w celu uzyskiwania informacji o sprawcach czynów karalnych.

 

w KPP w Busku – Zdroju

-         nieterminowe sporządzanie dokumentacji z realizacji procedury „Niebieska Karta”,

-         niepodejmowanie czynności przez policjantów w związku ze sporządzeniem „Niebieskiej Karty”

-         niewłaściwe dokumentowanie przez przełożonych kontroli teczek zagadnieniowych prowadzonych przez dzielnicowych.

 

w KPP w Kazimierzy Wielkiej

-         nieznajomość przez dzielnicowych przepisów określających postępowanie w sprawie przeprowadzania interwencji domowej wobec sprawców przemocy w rodzinie,

-         niewłaściwie sprawowany nadzór nad pracą dzielnicowych w zakresie realizacji procedury „Niebieska Karta” przez naczelnika sekcji prewencji,

-         niepodejmowanie działań przez dzielnicowych w celu uzyskiwania informacji o sprawcach czynów karalnych.

 Przyczyną powstania we wszystkich jednostkach organizacyjnych opisanych nieprawidłowości był niewystarczający nadzór ze strony przełożonych nad policjantami oraz nieznajomość przepisów przez policjantów zajmujących się kontrolowaną problematyką. Wniosków dyscyplinarnych nie formułowano. Zobowiązano kierownictwo kontrolowanych jednostek do zwiększenia nadzoru
w zakresie realizacji procedury „Niebieskiej karty” oraz ponownego zapoznania policjantów z obowiązującymi przepisami w tym zakresie. Ponadto zobowiązano kierowników jednostek kontrolowanych do uaktywnienia dzielnicowych do pozyskiwania większej ilości informacji operacyjnych. Wystosowano także wniosek do Wydziału Prewencji KWP w Kielcach o rozważenie wprowadzenia w garnizonie świętokrzyskim sposobu oceny pracy dzielnicowych.

5.      Ocena efektywności poszukiwań osób ukrywających się przed organami ścigania lub wymiaru sprawiedliwości.

Przedmiotową kontrolę problemową przeprowadzono w okresie od 23.08.2007 r. do 02.11.2007 r. następujących komórkach i jednostkach organizacyjnych:

-         Wydziale Kryminalnym KWP w Kielcach.

-         Komendzie Powiatowej Policji w Busku – Zdroju.

-         Komendzie Powiatowej Policji w Ostrowcu Świętokrzyskim.

-         Komendzie Powiatowej Policji w Sandomierzu.

Po przeprowadzonych czynnościach kontrolnych stwierdzono nieprawidłowości polegające na:

W Wydziale Kryminalnym KWP w Kielcach:

-         braku dokumentowania systematycznego aktualizowania planów czynności poszukiwawczych,

-         nieopracowywaniu materiałów operacyjnych otrzymywanych z Wydziału Techniki Operacyjnej KWP w Kielcach,

-         braku systematycznych kwartalnych analiz materiałów zebranych w ramach teczki poszukiwań.

Przyczyną powstania tych uchybień była duża ilość prowadzonych spraw poszukiwawczych w ograniczonej liczbie pracowników oraz mała ilość dokonywanych kontroli teczek przez bezpośrednich przełożonych. Odpowiedzialność za to ponoszą policjanci prowadzący teczki poszukiwań, jak również nadzorujący pracę zespołu poszukiwań celowych i naczelnik wydziału. Wniosków dyscyplinarnych nie formułowano.

Opracowano do wdrożenia wnioski mające na celu poprawę skuteczności poszukiwań oraz polecono zwiększyć częstotliwość dokonywania kontroli teczek poszukiwań przez bezpośrednich przełożonych.

W KPP w Busku – Zdroju

-         niesporządzaniu planów czynności poszukiwawczych oraz niedokonywaniu systematycznego aktualizowania planów czynności poszukiwawczych,

-         niepowiadamianiu organów paszportowych o wydaniu dokumentu stanowiącego podstawę prawną poszukiwań osoby,

-         powiadamianiu z dużym opóźnieniem organów administracji publicznej do spraw ewidencji ludności o wydaniu dokumentu stanowiącego podstawę prawną poszukiwań,

-         niedokumentowaniu rozmowy z osobą zatrzymaną w sprawie miejsca
i okoliczności ukrywania się oraz źródeł utrzymania w tym czasie,

-         niedokonywaniu sprawdzeń informacji wynikających z posiadanych materiałów.

Przyczyną powstania tych nieprawidłowości był zbyt mały nadzór nad tą problematyką ze strony kierownictwa komendy. Ponadto przyczyną powstania tych nieprawidłowości był brak przeszkolenia w tym zakresie lidera zespołu. Odstąpiono od formułowania wniosków dyscyplinarnych.

W związku z powyższym opracowano do wdrożenia wnioski mające na celu poprawę skuteczności poszukiwań oraz polecono Komendantowi Powiatowemu Policji w Busku – Zdroju wzmożyć nadzór nad tą problematyką. W celu poprawy jakości pracy poszukiwawczej zobowiązano komendanta do skierowania lidera zespołu poszukiwań na kurs doskonalenia zawodowego w zakresie pracy operacyjnej.

W KPP w Ostrowcu Świętokrzyskim

-         niedokonywaniu ustaleń kontaktów przestępczych osób poszukiwanych,

-         braku systematycznego aktualizowania planów czynności poszukiwawczych,

-         niepogłębianiu uzyskanych informacji od osobowych źródeł informacji o osobach poszukiwanych.

Przyczyną powstania tych nieprawidłowości był zbyt mały nadzór nad tą problematyką ze strony kierownictwa komendy oraz naczelnika sekcji, a także nadzorującego pracę zespołu. Wniosków dyscyplinarnych nie formułowano.

W związku z powyższym opracowano do wdrożenia wnioski mające na celu poprawę skuteczności poszukiwań oraz polecono Komendantowi Powiatowemu Policji w Ostrowcu Św. wzmożyć nadzór nad tą problematyką.

W KPP w Sandomierzu

-         braku nadzoru ze strony naczelnika sekcji kryminalnej o czym świadczył brak egzekwowania od podległych policjantów realizacji wydanych im poleceń,

-         braku potwierdzenia wprowadzenia podstawy prawnej poszukiwań do bazy KSIP,

-         niedokonywaniu sprawdzeń kontaktów przestępczych poszukiwanego,

-         braku aktualizowania planów czynności poszukiwawczych,

-         niepowiadamianiu organów paszportowych o wydaniu dokumentu stanowiącego podstawę prawną poszukiwań,

-         dużym opóźnieniu w powiadamianiu organów administracji publicznej właściwej ds. spraw ewidencji ludności o wydaniu dokumentu stanowiącego podstawę prawną poszukiwań,

-         niesporządzaniu notatki z rozmowy z poszukiwanym po jego zatrzymaniu,

-         braku realizacji poleceń znajdujących się w karcie nadzoru, a wydanych przez przełożonych,

-         braku współpracy z pionem prewencji,

-         dokonaniu sprawdzenia miejsca zamieszkania poszukiwanego po 10 miesiącach od daty otrzymania podstawy prawnej poszukiwań,

-         rażącej opieszałości w realizacji zleconych czynności przez Sąd Rejonowy i Wydział Kryminalny KWP w Kielcach.

 Przyczyną powstania tych nieprawidłowości był brak nadzoru nad pracą podległych policjantów ze strony naczelnika sekcji i kierownictwa komendy.

W związku z powyższym zawnioskowano o wszczęcie wobec naczelnika sekcji kryminalnej KPP w Sandomierzu postępowania dyscyplinarnego. Ponadto taki sam wniosek skierowano wobec policjanta prowadzącego sprawy poszukiwawcze.

Zastępcy Komendanta Powiatowego Policji w Sandomierzu polecono w związku z ujawnionymi nieprawidłowościami w toku kontroli wzmożyć osobisty nadzór, celem wyeliminowania w przyszłości podobnych przypadków. Sformułowano również wnioski naprawcze.

6.      Ocena sposobu przechowywania w magazynach dowodów rzeczowych zabezpieczonych dla potrzeb postępowania karnego substancji niebezpiecznych.

Przedmiotową kontrolę problemową przeprowadzono w okresie od 14.12.2007 r. do 18.12.2007 r. obejmując  3 podmioty:

-         Wydział Dochodzeniowo - Śledczy KWP w Kielcach.

-         Komendę Powiatową Policji w Pińczowie.

-         Komendę Powiatową Policji w Końskich.

Po przeprowadzonych czynnościach kontrolnych stwierdzono we wszystkich skontrolowanych jednostkach i komórce organizacyjnej nieprawidłowości polegające na:

-         przechowywaniu substancji niebezpiecznych w magazynach dowodów rzeczowych Policji,

-         braku w magazynie dowodów rzeczonych Wydziału Dochodzeniowo – Śledczego KWP w Kielcach gaśnic proszkowych.

Osobami odpowiedzialnymi za ujawnione uchybienia są kierownicy kontrolowanych podmiotów. W związku z ujawnionymi nieprawidłowościami sformułowano wnioski naprawcze mające na celu usunięcie stwierdzonych uchybień, nie formułowano wniosków dyscyplinarnych.

7.      Wykorzystanie urządzeń do automatycznej rejestracji wykroczeń
w jednostkach Policji.

Kontrolą objęto w okresie od 18.09.2007 r. do 20.11.2007 r. 4 podmioty:

-         Komendę Miejską Policji w Kielcach.

-         Komendę Powiatową Policji w Opatowie.

-         Komendę Powiatową Policji w Skarżysku – Kamiennej.

-         Komendę Powiatową Policji we Włoszczowie.

Po przeprowadzonych czynnościach kontrolnych ujawniono niżej wymienione uchybienia:

w KMP w Kielcach i KPP we Włoszczowie

-         pojedyncze przypadki opieszałości policjantów prowadzących postępowania w sprawach o wykroczenia przy realizacji czynności zleconych przez inne jednostki Policji w kraju.

-         nieuzasadniona zwłoka przy przesyłaniu materiałów zarejestrowanych wykroczeń do jednostek Policji na terenie Polski w celu wykonania czynności z osobami zamieszkałymi na ich terenie.

Powstanie tych uchybień spowodowane było niewystarczającym nadzorem ze strony bezpośrednich przełożonych. Wniosków dyscyplinarnych nie formułowano. Polecono kierownikom jednostek kontrolowanych monitowanie do jednostek wykonujących czynności w ramach pomocy prawnej w przypadku braku informacji zwrotnej oraz wykonywania przez podległych policjantów niezwłocznie czynności w ramach pomocy prawnej na rzecz innych jednostek.

W Komendzie Powiatowej Policji w Opatowie i Skarżysku – Kamiennej nie ujawniono żadnych nieprawidłowości i uchybień.

8.      Przestrzeganie przepisów związanych ze stosowaniem procesowo – prewencyjnego środka przymusu w postaci zatrzymania osoby z uwzględnieniem stanu techniczno – sanitarnego oraz wyposażenia pomieszczeń dla osób zatrzymanych oraz prawidłowość realizowanych przez jednostki Policji zadań związanych z konwojowaniem osób w kontekście samowolnych oddaleń.

Kontrolą w okresie od 27.11.2007 r. do czasu sporządzania sprawozdania objęto następujące jednostki organizacyjne:

-     Komenda Powiatowa Policji w Skarżysku – Kamiennej.

-     Komenda Powiatowa Policji w Starachowicach.

-     Komenda Powiatowa Policji w Sandomierzu.

W toku kontroli ujawniono nieprawidłowości polegające na:

W KPP w Sandomierzu

-          nieprawidłowym wypełnianiu rubryk protokołu doprowadzenia osoby
w celu wytrzeźwienia oraz protokołu zatrzymania osoby,

-          braku wyodrębnionego miejsca przeznaczonego do przechowywania rzeczy osób chorych zakaźnie,

-          braku pokoju lekarskiego,

-          niesprawnej sygnalizacji dźwiękowej znajdującej się w pomieszczeniu dyżurnego.

Po zakończonej kontroli nie formułowano wniosków dyscyplinarnych. Osobami odpowiedzialnymi w ujawnione uchybienia i nieprawidłowości są policjanci bezpośrednio realizujący czynności w powyższym zakresie jak również kierownictwo jednostki. Polecono kierownikowi jednostki kontrolowanej opracowanie trybu postępowania z protokołami doprowadzenia osoby w celu wytrzeźwienia i zatrzymania osoby. Zlecono również przeprowadzenie szkolenia dla funkcjonariuszy w zakresie prawidłowego wypełniania ww. protokółów. Zobowiązano komendanta powiatowego Policji do wyodrębnienia miejsca przeznaczonego do przechowywania rzeczy osób chorych zakaźnie.  

Kontrola w KPP w Skarżysku – Kamiennej i Starachowicach w czasie sporządzania sprawozdania jest w prowadzeniu.

Kontrole sprawdzające 

1.      Ocena realizacji wniosków pokontrolnych zawartych w protokole kontroli kompleksowej przeprowadzonej w KPP w Starachowicach w IV kwartale 2006 r.

Kontrolą objęto w okresie od 19.11.2007 r. do 28.11.2008 r. Komendę Powiatową Policji w Starachowicach i podległe jej komisariaty ujawniając następujące nieprawidłowości:

                       -     w toku prowadzonych czynności wyjaśniających przez rzeczników dyscyplinarnych przekraczany jest termin
                          30 dni zakończenia czynności,

-     w czasie prowadzonych czynności wyjaśniających rzecznicy dyscyplinarni nie dążą do ustalenia wszystkich okoliczności w sprawie oraz nie dążą do ustalenia wszystkich osób winnych naruszenia dyscypliny służbowej,

-     nie dokonano archiwizacji dokumentów jawnych w Sekcji Prewencji KPP i Komisariacie Policji w Brodach za okres 2006 r.,

-     niewłaściwe prowadzenie dzienników korespondencyjnych przez komendanta komisariatu w Brodach,

-     niewłaściwe dokumentowanie czynności operacyjnych przez policjantów sekcji kryminalnej,

-     brak egzekwowania przez naczelnika sekcji kryminalnej wydanych przez siebie poleceń,

-     opóźnienia w rozliczaniu przez policjantów odcinka „D” bloczków mandatowych,

-     niewłaściwa organizacja sposobu dostępu do strefy bezpieczeństwa,

-     prowadzenie podwójnej ewidencji wykonanych kopii dokumentów niejawnych,

-     niesporządzanie przez policjantów KP w Wąchocku dokumentów niejawnych na stanowisku ODN,

-     brak protokolarnego przekazywania jednostek i komórek organizacyjnych przy zmianach kadrowych,

-     prowadzenie w KP w Brodach postępowań przygotowawczych przez policjantów ogniwa patrolowo – interwencyjnego,

-     brak nadzoru ze strony komendanta Komisariatu w Brodach i Komisariatu Policji w Wąchocku nad pracą dochodzeniowo – śledczą,

-     brak właściwego nadzoru ze strony komendanta KP w Brodach nad policjantami zajmującymi się prowadzeniem czynności w sprawach o wykroczenie.

Osobami odpowiedzialnymi za powstanie ujawnionych nieprawidłowości są kierownicy poszczególnych jednostek i komórek organizacyjnych.

W czasie sporządzania niniejszego sprawozdania trwa procedura zapoznania komendanta powiatowego Policji z protokołem, wobec powyższego nie zostało jeszcze sporządzone wystąpienie pokontrolne, w którym będą zawarte wnioski do realizacji dla kierownika jednostki kontrolowanej. 

Kontrole doraźne 

1.      Ocena prowadzonych postępowań regresowych w Komendzie Wojewódzkiej Policji w Kielcach w latach 2004 – 2005. 

Kontrolę z powyższej problematyki przeprowadzono w okresie od 21.05.2007 r. do 26.06.2007 r. w Wydziale Finansów KWP w Kielcach.

W wyniku realizacji kontroli zostały ujawnione następujące nieprawidłowości:

-         niewłaściwie prowadzone rejestry spraw, co uniemożliwia stwierdzenie na jakim etapie znajduje się postępowanie regresowe,

-         przewlekłe prowadzenie postępowań regresowych,

-         brak zachowania systematyczności w trakcie prowadzenia spraw, co powodowało nieściągalność należności dla Skarbu Państwa,

-         przewlekłość dochodzenia należności w latach 2006 – 2007, wynikających z zawartych umów,

-         brak skutecznego nadzoru nad Zespołem Szkód i Odszkodowań sprawowanego przez Zastępcę Głównego Księgowego KWP w Kielcach,

-         niesprawowanie właściwego nadzoru nad zespołem księgowości w zakresie windykacji przez Głównego Księgowego KWP w Kielcach.

W związku z ujawnionymi nieprawidłowościami sformułowano wnioski o przeprowadzenie rozmów dyscyplinujących z: Głównym Księgowym KWP w Kielcach, Zastępcą Głównego Księgowego KWP w Kielcach, policjantem prowadzącym postępowania regresowe. Ponadto zobowiązano kierownictwo wydziału do prowadzenia okresowych kontroli rejestru regresów oraz akt postępowań regresowych, dokumentowania czynności kontrolno – nadzorczych.

2.      Zasady przechowywania, użytkowania oraz postępowania z bronią palną przez policjantów KPP w Sandomierzu.

         Kontrola została przeprowadzona w okresie od 07.02.2007 r. do 15.05.2007 r. w Komendzie Powiatowej Policji w Sandomierzu. 

W wyniku przeprowadzonej kontroli stwierdzono następujące nieprawidłowości:

-         nie dokonano inwentaryzacji broni palnej należącej do policjantów KPP w 2006 roku,

-         brak nadzoru sprawowanego przez przełożonych w zakresie deponowania broni przez policjantów udających się na urlopy lub zwolnienia lekarskie,

-         nieznajomość przez policjantów zarządzenia w sprawie przyznawania i przechowywania broni służbowej,

-         niektórzy policjanci pełniący służbę w KPP nie posiadali na wyposażeniu broni służbowej,

-         sporządzanie decyzji przez Komendanta Powiatowego Policji w Sandomierzu w oparciu o nieaktualne podstawy prawne.

Wniosków dyscyplinarnych nie formułowano. Za stwierdzone nieprawidłowości odpowiedzialne jest kierownictwo komendy. Wobec powyższego przeprowadzono rozmowy dyscyplinujące z: Komendantem Powiatowym Policji w Sandomierzu, Naczelnikiem Sekcji Prewencji i Ruchu Drogowego oraz Naczelnikiem Sekcji Kryminalnej KPP w Sandomierzu wytykając im brak nadzoru.

Zobowiązano komendanta do przeprowadzenia szkolenia z podległymi policjantami celem zapoznania ich z obowiązującymi przepisami dotyczącymi sposobu przechowywania, pobierania i deponowania broni służbowej.  

3.      Przestrzeganie obowiązujących procedur postępowania przy doprowadzaniu osób do wytrzeźwienia przez policjantów. 

Kontrolę przeprowadzono w okresie od 02.07.2007 r. do 21.08.2007 r.w następujących jednostkach:

-         Komendzie Miejskiej Policji w Kielcach.

-         Komendzie Powiatowej Policji w Ostrowcu Świętokrzyskim.

-         Komendzie Powiatowej Policji w Końskich.

W wyniku przeprowadzonej kontroli stwierdzono następujące nieprawidłowości:

W KMP w Kielcach

-     niewypełnianie wszystkich elementów protokołu doprowadzenia osoby w celu wytrzeźwienia,

-     niezakreślanie informacji dotyczącej doprowadzonego,

-     brak w protokołach informacji o zapoznaniu osoby doprowadzonej
w celu wytrzeźwienia o przysługujących mu prawach wynikających z art. 40 ust. 3a i ust. 6 pkt. 2 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi,

-     brak podpisu osoby doprowadzonej na protokole potwierdzającego jego odbiór,

-     stosowanie jednostronicowego druku MP – 35 protokołu doprowadzenia osoby w celu wytrzeźwienia. 

Wniosków dyscyplinarnych nie formułowano. Za powstałe nieprawidłowości odpowiedzialność ponoszą przełożeni sprawujący nadzór nad problematyką doprowadzenia osób w celu wytrzeźwienia. Komendanta zobowiązano do wyegzekwowania od osób odpowiedzialnych za kontrolowaną problematykę zwiększenia z ich strony nadzoru służbowego. Ponadto polecono dokonać
z Dyrektorem Izby Wytrzeźwień w Kielcach uzgodnień w celu wdrożenia poprawnego trybu postępowania z protokołami doprowadzenia osób w celu wytrzeźwienia. 

W KPP w Ostrowcu Świętokrzyskim

-     niewypełnianie wszystkich elementów protokołu doprowadzenia osoby w celu wytrzeźwienia,

-     niezakreślanie informacji dotyczącej doprowadzonego,

-     brak w protokołach informacji o zapoznaniu osoby doprowadzonej
w celu wytrzeźwienia o przysługujących mu prawach wynikających z art. 40 ust. 3a i ust. 6 pkt. 2 ustawy o wychowaniu w trzeźwościi przeciwdziałaniu alkoholizmowi,

-     brak podpisu osoby doprowadzonej na protokole potwierdzającego jego odbiór,

-     stosowanie jednostronicowego druku MP – 35 protokołu doprowadzenia osoby w celu wytrzeźwienia,

-     sporządzanie przy doprowadzeniu osoby w celu wytrzeźwienia dwóch protokołów: doprowadzenia osoby w celu wytrzeźwienia i zatrzymania osoby.

Wniosków dyscyplinarnych nie formułowano. Za powstałe nieprawidłowości odpowiedzialność ponoszą przełożeni sprawujący nadzór nad problematyką doprowadzenia osób w celu wytrzeźwienia. Komendanta zobowiązano do wyegzekwowania od osób odpowiedzialnych za kontrolowaną problematykę zwiększenia z ich strony nadzoru służbowego. Ponadto polecono dokonać
z Dyrektorem Izby Wytrzeźwień w Ostrowcu Świętokrzyskim uzgodnień w celu wdrożenia poprawnego trybu postępowania z protokołami doprowadzenia osób w celu wytrzeźwienia. 

W KPP w Końskich

-     brak wskazania w protokołach doprowadzenia osoby w celu wytrzeźwienia precyzyjnej przesłanki doprowadzenia osoby do wytrzeźwienia,

-     niewypełnianie wszystkich elementów protokołu doprowadzenia osoby w celu wytrzeźwienia

-     niezakreślanie w protokołach informacji dotyczących doprowadzonego do wytrzeźwienia.

Wniosków dyscyplinarnych nie formułowano. Za powstałe nieprawidłowości odpowiedzialność ponoszą przełożeni sprawujący nadzór nad problematyką doprowadzenia osób w celu wytrzeźwienia. Komendanta zobowiązano do wyegzekwowania od osób odpowiedzialnych za kontrolowaną problematykę zwiększenia z ich strony nadzoru służbowego. Ponadto polecono zorganizowanie szkolenia i ponownego zapoznania policjantów realizujących czynności związane z doprowadzaniem osób do wytrzeźwienia w PDOZ z przepisami prawnymi regulującymi tę problematykę.

4.      Ocena gospodarowania funduszem operacyjnym przez komórki organizacyjne KWP w Kielcach.

Przedmiotową kontrolę doraźną zrealizowano w okresie od 01.03.2007 r. do 24.07.2007 r. obejmując 3 komórki organizacyjne KWP w Kielcach.

5.      Użytkowanie broni palnej stanowiącej normatywne wyposażenie jednostki Policji, tj. karabinów, karabinków, pistoletów maszynowych i strzelb gładkolufowych.

Przedmiotową kontrolę doraźną zrealizowano w okresie od 05.09.2007 r. do 14.09.2007 r. we wszystkich komendach powiatowych (miejskiej) woj. świętokrzyskiego oraz w SPPP w Kielcach, Wydziale Konwojowym i Sekcji Antyterrorystycznej KWP w Kielcach.

W wyniku przeprowadzonej kontroli ujawniono następujące uchybienia:

         -       brak aktualnych wykazów policjantów uprawnionych do pobierania broni stanowiącej normatywne wyposażenie  
                    jednostki,

-       niestaranne prowadzenie książki wydawania broni do służby,

-       niewłaściwe deponowanie kluczy od szaf z bronią. 

Za powstanie ujawnionych uchybień odpowiedzialni są kierownicy komórek prewencji poszczególnych jednostek. Opracowano zalecenia w celu usunięcia ujawnionych w toku kontroli uchybień.

Polecono kierownikom komórek organizacyjnych wzmóc osobisty nadzór nad kontrolowaną problematyką.

Zobowiązano naczelnika sztabu Policji do dokonywania okresowych sprawdzeń sposobu przechowywania i użytkowania broni maszynowej i strzelb gładkolufowych w jednostkach i komórkach organizacyjnych Policji woj. świętokrzyskiego. Polecono również rozwiązanie problemu niewłaściwego deponowania kluczy od szaf z bronią.

6.      Ocena przestrzegania przepisów prawa pracy warunków bezpieczeństwa i higieny pracy oraz oceny stanu zabezpieczenia przeciwpożarowego obiektów służbowych w Komendzie Wojewódzkiej Policji w Kielcach. 

Kontrolą w okresie od 04.04.2007 r. do 21.09.2007 r. objęto niżej wymienione jednostki i komórki organizacyjne:

-  SPPP w Kielcach.

-       19 Wydziałów KWP w Kielcach.

W toku kontroli ujawniono uchybienia formalne, które w trakcie kontroli zostały usunięte.

7.      Ocena prowadzonych czynności wyjaśniających w sprawie podjętych działań przez KPP w Ostrowcu Świętokrzyskim w zakresie zgłoszenia i odzyskania równowartości szkody powstałej w wyniku zdarzenia drogowego.

Kontrola została przeprowadzona w okresie od 16.07.2007 r. do 23.07.2007 r. w KPP w Ostrowcu Świętokrzyskim w wyniku której ujawniono niżej wymienione nieprawidłowości:

-       niezgłoszenie do towarzystwa ubezpieczeniowego sprawcy szkody, powstałej w wyniku kolizji,

-       nieprzeprowadzenie postępowania szkodowego,

-       niesporządzenie protokołu szkód,

-       zagubienia oryginałów dokumentów źródłowych tj. raportu policjanta kierującego pojazdem oraz notatki służbowej sporządzonej przez policjanta wykonującego czynności na miejscu zdarzenia.

            W toku kontroli ustalono, że odpowiedzialnym za powstałe nieprawidłowości był Komendant Powiatowy Policji w Ostrowcu oraz naczelnik Wydziału Transportu KWP w Kielcach. Z uwagi na fakt, że ww. osoby odeszły na zaopatrzenie emerytalne przez zakończeniem kontroli odstąpiono od formułowania wniosków dyscyplinarnych.
Z uwagi na przedawnienie karania nie wnioskowano o wszczęcie postępowania dyscyplinarnego wobec innych osób. 

8.      Sposób prowadzenia gospodarki kasowej oraz terminowość odprowadzania na rachunek Urzędu Wojewódzkiego w Kielcach środków finansowych pochodzących z mandatów karnych.

Kontrolą w okresie od 13.11.2007 r. do 22.11.2007 r. objęto następujące podmioty:

-    Komendę Powiatową Policji w Końskich.

-    Komendę Powiatową Policji w Staszowie.

-    Komendę Powiatową w Skarżysku – Kamiennej.

We wszystkich trzech skontrolowanych jednostkach organizacyjnych ujawniono uchybienie polegające na:

-    przekazywaniu środków pieniężnych z mandatów karnych gotówkowych nałożonych za popełnione wykroczenia przez cudzoziemców z opóźnieniem powyższej 7 dni.

Wniosków dyscyplinarnych nie formułowano. Polecono osobom zajmującym się tą problematyką stosowanie poleceń znajdujących się w decyzji Świętokrzyskiego Komendanta Wojewódzkiego Policji w Kielcach, która nakłada wpłacenie pieniędzy z mandatów na konto w terminie 7 dni.

Kontrole w trybie uproszczonym

1.       Poprawność zabezpieczenia przejazdu przez Kielce pociągu specjalnego z kibicami „Motor Lublin” w dniu 29.09.2007 r.

            Kontrola została przeprowadzona w okresie od 02.10.2007 r. do 04.10.2007 r. w Komendzie Miejskiej Policji w Kielcach w wyniku której ujawniono następujące nieprawidłowości:

-    brak właściwego nadzoru przełożonych w związku działaniami związanymi z przejazdem pociągu specjalnego z kibicami,

-    przygotowanie służb policyjnych KMP w Kielcach do działań dotyczących zabezpieczenia przejazdu pociągu specjalnego.

            W związku z ujawnionymi nieprawidłowościami odstąpiono od formułowania wniosków dyscyplinarnych. Osobami odpowiedzialnymi za ujawnione nieprawidłowości było kierownictwo KMP w Kielcach oraz służba dyżurna. Sformułowano wnioski naprawcze mające na celu nie dopuszczenie w przyszłości do powstania stwierdzonych nieprawidłowości. Ponadto zawnioskowano o przeprowadzenie rozmów dyscyplinujących z 5 policjantami, którzy naruszyli dyscyplinę służbową w związku z realizacją czynności służbowych tj. Naczelnikiem Sztabu Policji KMP w Kielcach, dyżurnym KMP w Kielcach oraz 3 policjantami realizującymi czynności na miejscu zdarzenia.

2.       Postępowanie o zamówienia publiczne na zakup kamizelek kuloodpornych dla jednostek Policji w latach 2004 – 2006.

            Kontrola została przeprowadzona w okresie od 11.12.2007 r. do 18.12.2007 r. w Komendzie Miejskiej Policji w Kielcach i Wydziale Zaopatrzenia KWP w Kielcach.

W toku przeprowadzonej kontroli nie stwierdzono żadnych nieprawidłowości ani uchybień. 

Kierownicy jednostek organizacyjnych w wyznaczonym terminie poinformowali o sposobie realizacji wniosków wskazanych w sprawozdaniu. 

Na podstawie przedstawionego wyżej zestawienia, należy stwierdzić, że Wydział Kontroli zrealizował wszystkie zaplanowane na 2007 rok kontrole. Ponadto przeprowadzono poza planem 15 kontroli w tym 14 doraźnych oraz 1 kontrolę w trybie uproszczonym.

W ich wyniku oprócz wniosków o wszczęcie postępowań dyscyplinarnych wnioskowano o przeprowadzenie rozmów dyscyplinujących z 12 osobami, które naruszyły dyscyplinę służbową.

Metryczka

Data publikacji : 23.01.2008
Podmiot udostępniający informację:
KWP w Kielcach
Osoba wytwarzająca/odpowiadająca za informację:
Redakcja BIP
Osoba udostępniająca informację:
Elżbieta Różańska Komorowicz Wydział Prezydialny
do góry